chrissesmusikblobb

Direktlänk till inlägg 14 november 2016

Hammerfall - Built to last

Av Christian Nordin - 14 november 2016 10:01

 

Hammerfall är lite av barndomsidoler för mig. Det började med att jag hörde höjdarskivan Legacy of kings, redan då var jag såld. Nu ska jag alltså skriva om det senaste släppet från göteborgarna.


Jag gillar det jag hör, det är heavy metal som vanligt, tuff sådan, sådan metal som grabbarna vill lira. Jag har läst i ett par andra artiklar om skivan att dom har gått tillbaka till rötterna, det vet jag inte om jag håller med om. Några låtar kanske sniffar lite åt de äldre skivorna men jag tycker ändå att det är fräscht och nyskapande. Jag är smått allergisk mot frasen "tillbaka till rötterna", varför ska alla band tillbaka till rötterna? Det är väll att sälja ut sig om något. "Vår första skiva sålde asbra så nu gör vi 40 sådana skivor." Att våga ge sig ut på nytt vatten tycker jag är mindre sellout. Och det vågar Hammerfall göra här. 

Jag tyckte att förra släppet r(e)volution var ett steg bakåt i utvecklingen, built to last är ett steg framåt igen, bandet låter hungriga och inspirationen verkar flöda. Synd bara att jag har vinylvarianten, som låter rätt pruttig ljudmässigt... Jag får nog sluta köpa vinylskivor. 


Slutligen. Built to last är en bra skiva, ni som letar efter en bra skiva av Hammerfall har hittat rätt. Jag tror den kan kittla både gamla och nya fans. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christian Nordin - 24 november 2016 10:42


Ni har alla väntat på det, alla två läsare, väntat på vad jag tyckte om Lisas dag på Så mycket bättre. Jag är ju inte direkt opartisk när det ommer till Lisas dag, jag har en relation till alla låtarna som spelades, jag kan dem utantill och jag ...

Av Christian Nordin - 16 november 2016 08:07


  Jag måste starta det här inlägget med att säga att min vinylspelare har ballat ur totalt. Jag försökte att lyssna på den här skivan på spelaren men det svajade, sprakade och ändrade hastighet hela tiden, så något måste göras, det blir nog att sk...

Av Christian Nordin - 7 november 2016 13:47


  Så har då Laleh släppt ett till album och som alltid väntar man sig en mästerverk, och det får man något sånär.    Som ett par gånger tidigare har Laleh delat upp skivan i två delar, en svensk och en engelsk. På vinylvarianten som jag äger ä...

Av Christian Nordin - 7 november 2016 11:21


Jag tänkte börja med att skriva ett inlägg om ett väldigt trevlig program som heter Så mycket bättre. Jag har följt det här programmet sedan starten och tycker att låtarna som framförs är för det mesta helt suveräna. Anledningen till att jag blev ...

Av Christian Nordin - 7 november 2016 11:01

Så, jag har haft ett gäng bloggar med temat musik förut. En del av dem har gått rätt så bra men jag har alltid fastnat och låst mig för mycket vilket har gjort att jag har tröttnat. Den här gången tänkte jag skriva rätt så allmänt om musik, som är et...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards